Abortuscentra lanceren campagne voor "nieuwe en moderne" abortuswet

De abortuscentra van Luna vzw en VUB Dilemma lanceren een campagne die pleit voor een nieuwe abortuswet. De huidige wet is gedateerd en met meer dan 10.000 cliënten die het afgelopen jaar naar de centra kwamen voor een eerste consultatie en bijna 8.300 behandelingen is de nood aan kwalitatieve abortuszorg groter dan ooit, klinkt het.

"Meer dan ooit worden we in de praktijk geconfronteerd met de beperkingen van de huidige abortuswet", aldus Carine Vrancken, directeur van Luna vzw, de koepel van Nederlandstalige abortuscentra in ons land. Ze verwijst daarvoor naar een wetenschappelijk comité dat vorig jaar aanbevelingen deed voor een nieuwe wet, die volledig aansluit op de noden van de sector.

Collega-directeur Françoise Dedrie onderstreept dan weer dat een wetswijziging geen aanleiding is tot meer abortussen, maar wel meer vrouwen in eigen land zal helpen. "Als het gaat over abortus, hanteren wij het principe 'liefst zo weinig mogelijk, maar zo veel als nodig'. Het gaat om vrouwen en koppels die geconfronteerd worden met een ongeplande zwangerschap en die zorgvuldig en met veel verantwoordelijkheidszin nadenken over ouderschap", klinkt het. 

De nieuwe campagne pleit onder meer voor toegankelijke en betaalbare anticonceptie voor vrouwen én mannen. "Het is vooral belangrijk dat mensen goed geïnformeerd worden en een vorm van anticonceptie kunnen kiezen die aansluit bij hun levensstijl en verwachtingen. De kostprijs mag daarin geen belemmering zijn, ongeacht de leeftijd", zegt Nausikaä Martens van VUB Dilemma. 

Wachttijd gehekeld

De centra hekelen ook de "betuttelende wachttijd" van zes dagen die nu wettelijk verplicht is tussen een eerste consultatie en de effectieve behandeling. "Mensen hebben doorgaans goed nagedacht voor ze de stap zetten naar een abortuscentrum. Het denkproces start niet bij de eerste consultatie", zegt Carine Vrancken. Tot slot stellen ze ook de zwangerschapstermijn voor abortus aan de kaak: nu mag een zwangerschap enkel in de eerste twaalf weken na bevruchting worden afgebroken. Daardoor moeten heel wat vrouwen nu uitwijken naar bijvoorbeeld Nederland, waar de regels minder streng zijn. "Waar zijn we mee bezig als we kwetsbare vrouwen dwingen om zwanger te blijven? En vooral, wat willen we daarmee bereiken?", klinkt het. 

De campagne omvat de uitgave van een boekje 'Abortus, en dan?' waarin abortus op een toegankelijke en laagdrempelige manier wordt uitgelegd en gevisualiseerd. Van een aantal illustraties zijn ook postkaartjes gemaakt die worden verspreid via de abortuscentra en partnerorganisaties. Via www.abortusendan.be kunnen mensen ook digitaal een kaartje en een boodschap delen. De organisaties willen daarna met een postzak vol postkaartjes naar de Wetstraat gaan om aandacht te vragen voor het thema en te pleiten voor een nieuwe abortuswet.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.